Arbejdsmetoder
Vores pædagogiske fundament bygger på anerkendende relationer set i et inkluderende perspektiv.
Vi arbejder med en relations- og ressourceorienteret tilgang. Personalegruppen skal gennemgå uddannelse indenfor ICDP, hvilket grundlæggende er et pædagogisk program, hvorpå vi har dannelse af relationer og det enkelte barns personlige ressourcer/udviklingsniveau som primære tilgang.
Her kan du læse om ICDP, på deres hjemmeside.
-
Børnehaven skal drage omsorg for barnets fysiske og psykiske trivsel.
-
Børnehaven skal være et trygt, udfordrende, lærerigt og udviklende sted at være for ALLE børn.
-
Børnehaven skal være inkluderende og tilgodese udviklingen for såvel det enkelte barn, de små fællesskaber og det store fællesskab.
-
Det er ALTID den voksne, der har ansvaret for relationen til barnet.
-
Det enkelte barn har værdi i sig selv og skal have medbestemmelse gennem myndiggørelse.
Vi arbejder fælles omkring det enkelte barn, hvor vi blandt andet lægger vægt på barnets sociale kompetencer samt alsidige og personlige udvikling.
Vi arbejder struktureret og målrettet med Den styrkede pædagogiske læreplan, som er en del af Dagtilbudsloven.
Mariehuset er delt op i forskellige rum, som hvert repræsenterer et eller flere læringsmiljøer.
Her kan du læse om Den styrkede pædagogiske læreplan på emu.dk´s hjemmeside.
Her kan du se Dagtilbudsloven på uvm.dk´s hjemmeside.
Bevægelse og Natur
I 2019 fik vi tildelt Friluftsrådets Blå Flag, hvilket betyder, at vi er anerkendt som en institution, der arbejder i særlig grad med bevægelse og natur. Dette ses ved at der tilbydes at komme udenfor på vores ”natur” inspireret legeplads fra kl 8-16. Dette gør vi f.eks. i kraft af vores Naturpatrulje, som tager på tur hver anden uge til skov eller andre naturoplevelser. Desuden har vi i dagligdagen fokus på den alsidige motoriske udvikling for det enkelte barn, og vores alsidige legeplads er indrettet, så mange af kroppens 18 grundbevægelser kan komme i brug ved leg.
Den mest naturlige måde for børn at lære på, er at bruge hele kroppen, det sker igennem leg og bevægelse. Så derfor er Mariehuset indrette på en måde, så hele barnets krop har mulighed for at blive udviklet/udfordret.
Da børn oplever verden gennem kroppen, har vi f.eks. et stort rum kun til bevægelse, her kan børnene på egen hånd eller sammen med en voksen udforske kroppen og dens 18 grudbevægelser og kroppens sanser. Vi har også et værksted, hvor finmotorikken bliver stimuleret, ved at klippe, tegne, male osv. Der er også andre funktioner i huset, hvor resten af kroppen er tænkt ind.
Vi voksne er også rollemodeler for at børnene får en positiv oplevelse i at bruge kroppen til bevægelse, så derfor bliver der også igangsat bevægelsesaktiviteter både inde og ude.
Sprog
Vi sprogvurder alle børn inden de er 3,2 år. Derudover har vi kontinuerligt fokus på det enkelte barns sproglige udvikling og arbejder tæt sammen med sprogpædagoger omkring en optimal sproglig udvikling for det enkelte barn.
Vi har hver måned en sang på hver gruppe som vi kalder ”månedens sang”. Vi øver sangene og afslutter den sidste fredag med en koncert, hvor vi synger for de andre grupper.